DJ.DRAGON

dj.

Get Adobe Flash player

Sporto klubas Klaipėdoje "Pas Aretą" laukia jūsų

Dirbdamas asmeniniu treneriu, pastebėjau aiškią tendenciją, kad žmonės nors ir šiek tiek žino apie baltymo reikšmę organizmui, tačiau ne visada atskiria baltymus nuo angliavandenių. Dažnai pasikartojantys klausimai: "kiek baltymų reikia suvartoti į dieną?", "Ar ryžiai yra baltymai?", "kokius baltymus geriau vartoti?" paskatino surinkti ir susisteminti pagrindinius dalykus, kuriuos reikia žinoti apie itin svarbią žmogaus organizmui maistinę medžiagą – baltymus.

Funkcija ir struktūra

Baltymai sudaro bazinę gyvų ląstelių struktūrą ir yra svarbūs organizmo formavimusi ir palaikymui. Baltymai – pagrindinės organizmo statybinės medžiagos. Atskiri statybiniai vienetai, kurie sudaro baltymą, yra vadinami aminorūgštimis. Baltymo, kaip statybinės medžiagos, kokybė klasifikuojama kaip pilna ir nepilna, priklausomai nuo aminorūgščių tipo ir jų kiekio konkrečiame baltyminiame maiste. Taigi, baltyminis maistas vertinimas pagal tai, kokios aminorūgštys įeina į jo sudėtį.

Šaltiniai

Aminorūgštys skirstomos į esmines ir neesmines. Yra 9-ios esminės aminorūgštys, kurios negali būti sintetinamos žmogaus organizme, o yra gaunamos tik su maistu. Pilni baltymai yra tie, kurie turi pakankamą kiekį visų esminių aminorūgščių, užtikrinančių gyvybės palaikymą ir vystymosi poreikius. Baltymai, kurie savo sudėtyje turi ne visas esmines aminorūgštis, vadinami nepilnais. Gyvulinės kilmės baltymai yra pilni. Geriausią aminorūgščių santykį ir kiekį turi kiaušiniuose esantys baltymai. Nepilni baltymai, kuriems trūksta vienos ar daugiau esminių aminorūgščių, yra augalinės kilmės baltymai (javai, ankštiniai, sėklos, riešutai), nors kartu jie suteikia pilną aminorūgščių rinkinį.

Virškinimas ir įsisavinimas

Nors virškinimas prasideda skrandyje, labai ilga baltymo struktūra yra tik šiek tiek sumažinama šiame virškinimo etape. Pilnas baltymų suvirškinimas iki aminorūgščių ir jų įsiurbimas vyksta plonajame žarnyne. Iš ten aminorūgštys su krauju patenka į kepenis, kur prireikus yra panaudojamos kūno struktūrų statybai. Kai suvartotų baltymų kiekis viršija dienos poreikius, jie gali būti metabolizuojami kaip energijos šaltinis, gaunant 4 kalorijas iš vieno gramo baltymų.

Poreikis

Nėra nustatyto baltymų poreikio visiems žmonėms, kadangi poreikis kinta priklausomai nuo trijų faktorių:

1) audinių augimas ir palaikymas

2) nuo amžiaus priklausantis augimo suintensyvėjimas

3) nėštumas

4) laktacija ir audinių atkūrimas po sužeidimo

5) intensyvios treniruotės žymiai padidina baltymų poreikį

Liga.

Fizinė trauma nepaprastai padidina baltymų poreikį, kadangi baltymai yra reikalingi organizmui stiprinti bei šiame periode eikvojami kaip energijos šaltinis.

Dieta.

Baltymų poreikis kinta priklausomai nuo baltymų šaltinio kokybės. Geriau naudoti gyvulinės kilmės baltymus, nes jie užtikrina visų esminių aminorūgščių patekimą į organizmą.Susumuojant gyvulinių ir augalinių baltymų kiekį dienos mityboje, sveikam suagusiam žmogui rekomenduojama suvartoti 1 g baltymo vienam kilogramui kūno svorio, tuo tarpu sportuojančiam žmogui, norinčiam gerinti sportinius rezultatus, būtina gauti nuo 2 iki 3,5 g baltymo kiekvienam kūno kilogramui.

Mūsų draugai

Atsitiktinė foto